T.I.A. - This Is Africa - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Manouk Bruijn - WaarBenJij.nu T.I.A. - This Is Africa - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Manouk Bruijn - WaarBenJij.nu

T.I.A. - This Is Africa

Blijf op de hoogte en volg Manouk

23 November 2014 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Het is alweer een maand geleden dat ik mijn laatste update over ons avontuur in Zuid-Afrika met jullie gedeeld heb. Ik moet nu dan ook even goed nadenken wat we de afgelopen 4 weken allemaal meegemaakt hebben.

4 weekenden terug hebben we een bezoek gebracht aan Pretoria en Johannesburg. In Johannesburg hebben we het apartheidsmuseum bezocht. Normaal gesproken heb ik een museum in no-time gezien, maar dit keer hebben we ongeveer drie uur lang rondgestruind. In het museum was een speciale expositie over het leven van Mandela. Erg interessant en een duidelijker beeld gekregen over apartheid.
’s Avonds gegeten bij ‘the Carnivore’. Dit is een restaurant net buiten Johannesburg waar ze allerlei soorten vlees serveren. Ze komen langs de tafel met het vlees aan een grote spies en snijden zo een stuk af op je bord. Na een paar uurtjes tafelen waren we goed gevuld met impala, kudu, antilope, zebra en krokodil.

In de week erop hebben we nog twee dagen doorgebracht met de Rocky-fit groep en hebben we een begin gemaakt met de Charity shop. Deze shop moet binnenkort open en het is de bedoeling dat de mensen uit de township voor een lage prijs tweedehands spullen kunnen kopen en dan voornamelijk kleding. Deze kleding hebben we gesorteerd en geprijsd. Het is nu afwachten totdat hij daadwerkelijk open kan gaan en we de boel kunnen gaan inrichten. Hopelijk gebeurt dit nog in de tijd dat wij hier zijn...

Het weekend erop hebben we op zaterdag Dullstroom bezocht, een klein plaatsje waar veel gevist word. Dit hebben we niet gedaan, maar voor de verandering gingen wij lekker kleiduif-schieten! Eenmaal in Dullstroom aangekomen via een uur lang stenen en zandweg (dachten dit na loskopdam achter ons te laten) kregen we een geweer in ons handen en mochten we een poging wagen. Erg lachen om te doen en er zelfs een paar geraakt!

Het weekend erna stond Swaziland op de planning. We zouden donderdagochtend rond 8 uur wegrijden zodat we rond de middag aankwamen en we nog een markt konden bezoeken. Liesje vroeg ons net voor vertrek of we het autoverhuurbedrijf hadden ingelicht dat we met onze auto de grens over gingen want vaak heb je een brief nodig die dit bevestigd. Nee, daar hadden we natuurlijk nog niet aan gedacht. Na het eerste telefoontje was ook meteen erg duidelijk dat onze auto absoluut niet het land uit mocht... Daar zaten we dan. Gelukkig hadden we 4 uur later wel de juiste brief en toestemming op de mail en konden we vertrekken.
De eerste nacht sliepen we in een tent in een backpackershostel. Dit hostel lag tegen een berg aan waar we een hike hebben gedaan. 3 uur lang onderweg geweest, een klim van 4 kilometer de berg op over stenen en rotsen. Eenmaal boven gekomen hadden we een prachtig uitzicht over Swaziland.
We hadden eigenlijk ook voor de 2e nacht geboekt maar door een of andere miscommunicatie zat het vol en moesten we naar de buren. Uiteindelijk een geluk bij een ongeluk, want daar was het veel gezelliger! We zijn met een groep nog naar een local bar gegaan en hebben geprobeerd nog wat dansjes te maken tussen de locals.
De volgende dag zijn we gaan paardrijden in een game reserve. Wauw! Het was geen big 5 park, maar we waren een paar meter verwijderd van o.a. impala's, kudu's en zebras.
Rond de middag zijn we teruggereden naar huis want zondag stond een bruiloft op het programma.

De bruiloft was van een broer van een lifeskill facilitator. Oftewel, nog nooit gezien en geen idee wie het was. Daarbij hadden we zondagochtend ook nog geen idee hoe laat en waar we moesten zijn. Lekker afrikaans dus.
Rond 2 uur waren we op de locatie en al snel kwamen de bruid en bruidegom aan. Erg veel traditionele dansen gezien. We moesten allemaal dansend de tent in waar later het diner zou plaatsvinden. We waren als een van de eerste binnen maar omdat er veel meer mensen waren dat dan er ooit konden zitten voelde wij ons erg opgelaten en zijn weer naar buiten gegaan. Toen werden we omgeroepen en iedereen moest even opschuiven zodat wij ook plaats hadden. Achteraf kregen we zelfs te horen dat er een hele tafel voor ons was gereserveerd. Was wel handig geweest als iemand ons dit even verteld had. Ook werden we in de speeches nog bedankt voor onze aanwezigheid en vroegen veel gasten of ze met ons op de foto mochten. Het was super om mee te maken!

Vorig weekend zijn we zaterdag rond de middag in de richting van Pretoria vertrokken en stond er een safari op onze planning met overnachting. In het nature reserve werkt ook Kevin Richardson (wie?). Hij word ook wel the lionwhisperer genoemd.
Aan het einde van de safari hebben we de leeuwen bezocht waarmee hij traint.
We hebben een braai gehad en nog gezellig rond het kampvuur gezeten. De volgende ochtend zaten we om 7 uur alweer in de jeep voor de volgende game drive.
Helaas hebben we erg weinig dieren gezien. Naast giraffen alleen wat impala's en kudu's maar die staan zowat op elke hoek van de straat.
Sinds 2 weken waren er 2 nieuwe leeuwen vanuit Spanje gekomen. Deze waren 6 maanden oud en werden erg slecht behandeld. Zo zijn hun ogen erg slecht door alle flitsen van camera's. We mochten bij deze leeuwen in het hok, wauw! Erg gaaf om mee te maken en zo dichtbij te mogen komen. Ze waren erg speels en dat was vooral te merken toen hij even lekker z'n tanden in m'n been zette!

De afgelopen weken hebben we ons vooral bezig gehouden met de interviews voor het onderzoek. Melanie en ik doen het economische gedeelte en Bregje en Milou het sociale. De interviews nemen we af bij de Child headed households en zijn best heftig. We behandelen toch gevoelige punten omdat ze het niet breed hebben en zichzelf vaak moeten redden zonder het hebben van een vader en/of moeder. We hebben veel aangrijpende verhalen gehoord.

Vanmorgen hebben we nog een bezoekje gebracht aan de kerk. Dit hadden we een paar weken geleden beloofd aan de pastoor die we bij toeval hadden ontmoet en deze man was zo blij dat we vanmorgen met ons goed gedrag al om 8 uur op pad gingen. We werden naar voren geroepen en er werd nog wel tig keer verteld hoe blij ze waren met ons bezoek. Ondanks dat het meeste in Zulu ging en het meer dan 2 uur duurde was het leuk om mee te maken.

De tijd vliegt, nog maar 3 weken te gaan en dan zit het project er al weer op. Op 14 december gaan we richting de tuinroute en Kaapstad om daar nog even lekker de toerist uit te hangen!

• 23 November 2014 - 19:52

Marianne:

Leuk hoe je alles beschrijft. Jullie maken heel wat mee!
    Fijn dat alles goed verloopt met het project.
    Geniet er nog van en..
    You can leave Afrika but Afrika never leaves you.

• 23 November 2014 - 22:21

Regina Verhagen:

Wat een avonturen en prachtige foto's! Geniet van deze prachtige reis en heel veel succes verder met jullie project! liefs Wil,Regina,Brenner, Marjolein en Wouter

• 05 December 2014 - 19:47

Liny:

Hoi Manouk, leuk weer om te lezen hoor! Veel plezier nog x