Het avontuur is begonnen! - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Manouk Bruijn - WaarBenJij.nu Het avontuur is begonnen! - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Manouk Bruijn - WaarBenJij.nu

Het avontuur is begonnen!

Blijf op de hoogte en volg Manouk

11 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Na bijna 2 weken Zuid-Afrika heb ik al heel wat te vertellen en ga ik een tweede poging wagen om een blog bij te houden. Hopelijk kan ik het dit keer langer volhouden dan vorig jaar in Spanje waar ik nooit verder ben gekomen dan 1 verhaal..

Zaterdagavond alweer twee weken geledenn (27 september) vertrokken Milou, Bregje, Melanie en ik naar Zuid-Afrika. Naast onze eigen bagage hadden we ook nog kadootjes mee voor de kinderen hier en omdat deze nog even last minute geregeld waren moesten we op het vliegveld nog wat overplaatsen in onze koffers. Het resultaat valt al snel te raden, het paste inderdaad niet. Gelukkig mochten we het als extra handbagage meenemen en hebben we de rest van de reis rondgelopen met een grote gesealde tas wat meer leek op een bal van ongeveer 8 kilo.

We vlogen vanaf Brussel met een tussenstopje in Parijs naar Addis Abeba. Nog nooit zo'n vies en ongeregeld vliegveld gezien, maar vooruit, na 2 uur mochten we gelukkig door naar onze eindbestemming Johannesburg!
Hier werden we opgehaald door Liesje en Emma en zijn we met onze huurauto achter hun aangereden naar Groblersdal. Hier aangekomen hadden we toch wel even een wauw-moment. Ons Ghanees hutje heeft plaatsgemaakt voor een huis zoals we in Nederland gewend zijn, of misschien nog wel luxer, sorry mam!

-------
Voor degene die nu zoiets hebben van, maar je ging toch naar Ghana?! 2 weken voor vertrek hebben we onze plannen omgegooid vanwege de ebola in west afrika en hebben we een nieuw plan opgezet in zuid-afrika. Hier gaan we komende maanden een onderzoek doen naar de situatie van Aids wezen voor Ndlovu Care Group -http://www.ndlovucaregroup.co.za/index.html
Dit is opgezet door Hugo en Liesje (oom en tante van Milou).
-----

We hebben in de eerste week kennis gemaakt met de kliniek. Het is erg groot en goed opgezet, je zou het zo in Nederland kunnen aantreffen.
We hebben oa. Samp (maïsmeel) rondgebracht naar verschillende ndlovu huizen die zelf niet volledig in hun behoefte kunnen voorzien. Erg indrukwekkend om te zien hoe ze leven in kleine huisjes met weinig middelen, maar, wél met een mobiele telefoon. Hier hadden we dan ook nogal onze vraagtekens mij maar deze krijgen ze via via en er staat geen geld op dus veel kunnen ze er eigenlijk niet mee.
Meteen een flinke cultureshock gehad omdat we savonds na het rondbrengen van Samp naar het Matriek afskeid (eindexamengala) van Emma zijn gaan kijken, wat veel weg had van een Amerikaanse prom.

Deze week hebben we huizen bezocht en daar spelletjes gedaan. Hier wonen meiden van onze leeftijd en zelfs nog jonger met hun broertjes/zusjes en sommige al met hun eigen kinderen. Voor het onderzoek zullen we hun ook gaan interviewen dus het was fijn om zo kennis te maken, zodat zij zich op hun gemak voelen bij ons.
Omdat het schoolvakantie is hier hebben we ook een sport-ochtend georganiseerd op het sports court en hebben we verschillende sporten gedaan met de kinderen. Dit hebben we bij een ochtend gehouden omdat het met 30 graden in de volle zon niet heel lang uit te houden was, althans, voor ons niet. Dezelfde kinderen stonden 's middags nog te voetballen...

Afgelopen weekend was Milou jarig en dat hebben we goed gevierd, mét hoedjes! We hebben een roadtripje gemaakt door de omgeving met Emma en 's avonds zijn we met Emma en haar vrienden meegegaan. Zij hadden een kampvuur gemaakt ergens in de middle of nowhere en na deze avond was het zondags tijd voor een rustdag!

Vandaag zijn we naar een natuurpark in de buurt geweest om het eerste wild te spotten. Naast vooral veel bomen hebben we ook nog wat herten, apen en buffels kunnen zien. Reden om nog meer Safari's te gaan plannen dus!

Tot zover mijn eerste update over ons leven in Zuid-Afrika!

• 11 Oktober 2014 - 19:24

Liny Jansen:

Hoi Manouk,leuk je zo te volgen! Jullie hebben het wel getroffen zeg,is nu meer vakantiegevoel daar.
    We wensen jullie het allerbeste daar en zien je volgende verslag weer wel verschijnen.

Groetjes tante Liny en oom Cor XXX

• 13 Oktober 2014 - 21:20

Cindy :

nou meiden super leuk dat jullie het naar je zin hebben en dat je al zoveel gezien hebt geniet ervan he gr Cindy

• 15 Oktober 2014 - 13:11

Marino En Lianne:

leuk dat je dat doet, kunnen we jullie goed volgen. Nog heel veel plezier lieve schatten

• 15 Oktober 2014 - 22:46

Marjan:

Hè Manouk,

Leuk om jullie zo te volgen.
    Geniet daar, en we kijken alweer uit naar je volgende verslag en foto's.

Groetjes Peter en Marjan

• 22 Oktober 2014 - 00:07

Annie Pellenaars:

Hoi Manouk
    Dat is een leuk verslag zo blijven we mooi op de hoogte
    Veel plezier jullie met zn allen
    Groetjes van Annie en Harrie