another week, another story - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Manouk Bruijn - WaarBenJij.nu another week, another story - Reisverslag uit Groblersdal, Zuid-Afrika van Manouk Bruijn - WaarBenJij.nu

another week, another story

Blijf op de hoogte en volg Manouk

25 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Groblersdal

Na de ‘wilde’ safari van vorige week zaterdag (intussen alweer 2 weken geleden) was het zondags tijd voor een rustdag. Een mooie gelegenheid om naar Warmbad te gaan. Een vergelijkbaar centerparks met zwembad, glijbanen etc. De eerste duik verklaarde ook meteen de naam van de plaats.. erg verkoelend was het niet, maar wel leuk om een zondagje bij te komen. Het was erg apart omdat werkelijk alle culturen door elkaar aanwezig waren.

Vorige week hebben we vooral thuis gewerkt aan het project en lekker door kunnen werken. Onze begeleidster Ruth was toch afwezig en dus konden we zelf stappen maken zodat we vanaf volgende week interviews af kunnen gaan nemen.
Donderdagavond hadden we Esther Vergeer en familie op bezoek en hebben we met z’n alle gegeten. Hugo is met zijn broers een week in Mozambique geweest en zij waren die dag teruggekomen dus het was weer gezellig volle bak!

Vrijdag was het een drukke dag, Tjommie en Rocky fit kwamen naar Ndlovu en zullen nog tot komende woensdag blijven. Rocky fit zal een aantal gemotiveerde jongens en meiden opleiden tot (kickbox-)trainer en vrijdag was de kick-off. Omdat we ook graag wilde dat het sports court gevuld was en dat er meer kinderen mee konden doen met de kick-off zijn we langs de school gegaan en binnen 5 minuten hadden we het voor elkaar dat de school om 1 uur uit was in plaats van half 3. Ja, this is africa, kan allemaal hier!
Diezelfde avond hebben we met de hele groep van donderdag en vrijdag gegeten in het loskopdam nature reserve. Hier heeft Ndlovu enkele jaren geleden een lapa (soort rieten overkapping) gebouwd met een prachtig uitzicht over het natuurpark. Hier hebben we de zonsondergang gezien en een braai gehad.
Zaterdagochtend om 6 uur vertrokken richting de ‘Panorama’ route. We kwamen rond de middag aan en zijn toen eerst gaan tuben. We gingen in soort banden de rivier af, ondertussen nog wat sprongen van rotsen gemaakt en het voor elkaar gekregen níet om te vallen! We sliepen in Graskop in een Rondavel, een leuk , schattig rond huisje met rieten dak met een aantal stapelbedden. Omdat het nógal koud was hebben we lekker met kleren aan en 2 dikke dekens geslapen, ja ja we worden steeds meer global aware!
Deze week hebben we veel activiteiten gedaan met de andere Nederlanders. We hebben ons beziggehouden met het kickboxen, en dan voornamelijk het kijken naar. Daarnaast hadden ze ook zakken vol loom-bandjes bij en hebben we lekker zitten loomen met de kids. Soms waren ze zelfs iets té enthousiast en heel de week kwamen kinderen op ons afgerend om te vragen of ze konden loomen. Het resultaat is wel erg leuk om heel elandsdoorn, inclusief onszelf, met loom bandjes om te zien lopen.

Dit weekend staat Pretoria en Johannesburg op de planning. Verder dan die planning zijn we ook nog niet maar zoals we inmiddels gewend zijn op Afrikaans tempo gaat dat vast en zeker weer een leuk weekend worden. We blijven tot en met maandag daar en laten dan meteen de auto, die inmiddels naast een klein stone-chipje ook een scheur heeft die de halve ruit bedekt, maken. Een missie dit weekend is het vinden van een leuk afrikaans rokje/jurkje. We zijn uitgenodigd op een bruiloft over twee weken en dus gaan we lekker in stijl. De sieraden zijn al in de maak en nu nog een traditioneel outfitje! I’ll keep you updated!

• 25 Oktober 2014 - 09:45

Marianne :

Wat een namen he van de dorpjes!!
    Maar wat hebben jullie het leuk daar!
    Ik ben benieuwd naar je outfit voor de bruiloft.
    Fijne tijd en ik blijf je volgen!
    Groetjes Marianne

• 26 Oktober 2014 - 00:18

Annie Pellenaars:

Wat leuk hebben jullie het daar
    Volgens mij onvergetelijk geniet er maar flink van he
    En veel plezier op het feestje
    Hopelijk horen we nog heel veel,leuk is dat hoor
    Groetjes Annie

• 30 Oktober 2014 - 14:15

Liny:

Hoi Manouk,weer er leuk om te lezen. Zal wel heel apart zijn om daar een bruiloft mee te maken.
    Geniet er nog lekker van.

Groetjes en tot je volgende verslag xx

• 31 Oktober 2014 - 17:06

Linda:

Wat een leuk verhaal! Feestze! Wel een foto van je nieuwe outfit plaatsen he! X linda